Case: Een verdubbeling van de ruimte.

Ruimte in je bedrijf en in je magazijnen kost geld. Daarom is het belangrijk dat je daar optimaal gebruik van maakt. De meeste bedrijven richten het eenmalig in en kijken daarna nooit meer terug. Waarschijnlijk wordt je ruimte dus sub-optimaal gebruikt en betaal je m²’s voor niks. Een hoge dichtheid in je faciliteiten is goed voor de portemonnee en zorgt voor snellere work-flows. De stappenteller hoeft immers écht niet dagelijks vol door je werkzaamheden.

Hieronder zie je het vóór en na aangezicht van een stelling indeling die wij hebben verzorgd. Hierin lagen aluminium profielen opgeslagen en deze werden de gehele dag door gebruikt. Hoge prioriteit qua gebruik maar er was nooit nagedacht over hoe dit gebruikt werd. Dus dat hebben we aangekaart, en binnen 2 weken was er een moment gevonden om de stelling te verbouwen. Met alle bestaande delen kon er meer dan 50% ruimte bespaard worden. Of 50% voor andere doeleinden gebruikt worden…


Links: De situatie voor Nimble Thinking. Rechts: De situatie na de verbeteringen na Nimble Thinking.

Geen systeem, geen logica, elke week anders.

Allereerst was de stelling simpelweg ingedeeld zonder systeem. Wanneer de voorraad van 1 type aluminium profielen op was dan werd er een nieuwe doos van een andere verdieping gepakt en op de lege plek gezet om hem makkelijker bereikbaar te maken. Of niet… lag een beetje aan of er tijd voor was of dat iemand het opviel.

Daarnaast was er een groter probleem. Hoe lang je hier ook mee werkte. Je wist nóóit waar een zekere lengte profiel lag. De ene week lag hij links onderin, de volgende week rechts bovenin en een week later weer in het midden ergens. Het kwam dan ook meer dan eens voor dat logistieke medewerkers zeiden dat profielen op waren, deze werden dan besteld en 2 uur later kwam een collega van de assemblage afdeling vertellen dat ze er gewoon waren. Dan kon de bestelling weer geannuleerd worden. Onprofessioneel en meerdere mensen waren bezig met dezelfde problemen. Ergernis, tijdsverspilling en geldverspilling.

Lange profielen die op een ongunstige manier uit hun verpakking werden gehaald.

Elke doos bevatte een andere lengte van een aluminium profiel wat natuurlijk altijd lastig is om goed op te slaan. Lengte is het best om verticaal op te slaan maar dat laat de gemiddelde verpakking van aluminium profiel zeker niet toe. Dit bedrijf zette de dozen schuin weg in de stelling waardoor er veel ruimte verloren ging. Op deze manier konden profielen uit de ene doos langs de andere worden geschoven.

Voordeel: De voorraad visueel controleren ging redelijk goed per pakket.

Nadeel: Het kwam vaak voor dat door het schuiven van de profielen er lange krassen werden getrokken op het onderliggende profiel dat nog in de doos zat. Waarschijnlijk veroorzaakt door dit schuiven. Helaas was productie of transportschade zo niet meer te bewijzen en zo kon er niks verhaalt worden op de leverancier.

De oplossing voor schade door het schuiven.

Door de profielen vanaf de bovenzijde te pakken. Zo voorkom je schuiven. Kun je het profiel netjes in het midden pakken waardoor het veiliger werken is door een betere balans én de pakketten hoeven niet meer schuin te worden opgesteld. Zo kon de hoeveelheid dozen per verdieping verdubbeld worden, op een veilige manier.

Het was namelijk wel mogelijk om de pakketten te stapelen maar dit creëerde onveilige situaties omdat er vaak ook uit de onderste doos toch wat profielen gehaald werden. Daarmee konden instabiele dozen ontstaan en wanneer deze instorten, zouden er geen gewonden maar doden kunnen vallen.

Verdiepingen verkleinen, hogere dichtheid, meer benutting van de ruimte.

Door elk verdieping van 1500mm te verkleinen naar de minimale nodige ruimte van 900 mm werd er meer dan 50% stelling vrij gemaakt. De veiligheid ging hiermee aanzienlijk omhoog en het werd mogelijk om pakketten die bij elkaar horen simpelweg achter elkaar te zetten. Zo kon sneller en makkelijker extra voorraad worden opgeslagen én gevonden.

Zo werkte de stelling meer als de schappen in de supermarkt wat de snelheid van werken aanzienlijk verhoogde.

5x sneller werken

Wanneer profielen nodig waren uit de bovenste verdiepingen konden deze alleen maar gepakt worden wanneer het gehele pakket omlaag werd gehaald met een heftruck. Men kon hier niet bij op een andere manier.

Dit betekende dat 1. er een heftruck vrij moest zijn. 2. Het pakket onnodig vaak van helemaal bovenin naar beneden gehaald moest worden. Resulterende in extra risico bij elke keer dat dit moest gebeuren. 3. Dit soms wel 5x opnieuw gebeurde op een dag tenzij het pakket op de grond gehouden werd. Dat weer in de weg stond voor de verdere werkzaamheden.



Elk pakket zijn eigen plek, op basis van gebruik.

Door elk pakket zijn eigen plek in de stelling te geven én de te gebruiken profielen op een hoogte te zetten waarbij ze met een simpele platformtrap te bereiken was het volgende bereikt:

  • Meer duidelijkheid

  • Hogere snelheid van werken

  • Verbeterde veiligheid

  • Meer gebruiksgemak

  • Meer ruimte bovenin voor langdurige opslag van andere materialen

  • Geen houten planken meer nodig, die overigens continu kapot gingen.

  • Minimale investering voor enkele extra draagarmen; de meeste draagarmen konden simpelweg weggehaald worden uit de onderste verdiepingen en gebruikt worden bovenin. Een pakket is zelfdragend dus verreist maar 2 armen per pakket, in plaats van 3 of zelfs 4.



Zoiets simpels als een stelling herindelen kan dus ook nog véél opleveren.

De dingen om ons heen waar we het minste nut en gevaar in zien zijn vaak de dingen waar nog heel erg veel te behalen valt. Veiligheid is een van de belangrijkste factoren in een magazijn naast snel en efficiënt kunnen werken.

bij Nimble denken wij altijd na over uw huidige manier van werken en hoe dit sneller kan. Want met duizend kleine stappen leg je toch al gauw een km af. En die km kost grof geld.

Nimble Design

Maak meer winst door beter Design & Engineering.

https://nimbledesign.nl
Vorige
Vorige

Liever ons Portfolio bekijken?

Volgende
Volgende

Waarom je kosten verlagen een goed idee is!